Care este primul lucru la care ne gândim atunci când spunem cuvântul „școală”? Unii poate s-ar gândi la pauzele acelea lungi în care poți să respiri ușurat că nu te-a ascultat nici azi profesorul de matematică la problema aceea pe care, oricum nimeni nu știa să o facă, sau la discuțiile lungi cu colega de bancă care se termină mereu cu un zâmbet pe buze, dar uităm aici esența, și anume faptul că în spatele acestor lucruri se ascunde însuși, elevul, fără de care aceste acțiuni nu puteau avea loc.
Cum se stabilește și cum se menține relația dintre profesor și elev?
Observăm că in fiecare spațiu de învățare nu poate lipsi cel care procură informații și aduce un plus de culoare vieții elevilor referindu-ne, desigur, la profesori. Profesorul are îndatorirea de a contribui la dezvoltarea optimă a elevului prin acumularea de cunoștințe de bază și de atingerea de performanțe în învățare, în timp ce elevul trebuie să respecte cadrele didactice și instituția din care face parte. De asemenea, elevul este cel care reprezintă colegiul, cadrul din care face parte, deci are îndatorirea să ducă mai departe numele instituției și, prin informațiile acumulate de el, sa o reprezinte în societate.
Este benefică menținerea unei relații strânse dintre profesori și elevi?
Răspunsul la această întrebare este categoric „Da”. Elevii și profesorii pot menține de-a lungul timpului o relație pozitivă prin implicarea atât a cadrului didactic în învățarea elevului, dar și a elevului de a-și da interesul în a învăța, a se dezvolta și în a lua la cunoștință ceea ce are de făcut pe parcursul vieții educative, respectând normele școlii din care face parte, dar să și comunice în caz de consideră că un drept de-al lui este încălcat. Adesea, profesorii contribuie semnificativ la schimbările pozitive ale performanțelor elevilor, mai mult decât orice alți factori școlari. Dincolo de sporirea rezultatelor școlare, relațiile pozitive dintre profesori și elevi se asociază cu îmbunătățirea abilităților sociale ale elevilor, ducând mai departe la integrarea mai rapida a lor în societate.
De asemenea, calitatea acestor relații s-a dovedit a fi în strânsă legătură cu funcționarea socială a elevilor, cu lipsa problemelor comportamentale, cu implicarea în activitățile de învățare și, ceva mai slab, cu performanțele academice. Așadar, impactul acestui tip de intervenție, deși relevant asupra performanței școlare, este în principal asupra dezvoltării sociale și a comportamentelor pozitive. Un elev care se implică în viața lui de zi cu zi, in proiecte de voluntariat sau pur simplu care își ia inima în dinți când vine vorba de proiecte, reușește să capteze atât atenția altor elevi prin vivacitate, dar și a profesorilor prin seriozitate, devenind astfel un exemplu pentru ambele categorii.
Ce spun studiile?
Continuând, majoritatea studiilor privind relațiile dintre profesori și elevi se bazează pe un cadru teoretic provenit din teoria extinsă a atașamentului, considerând profesorul ca fiind similar cu un părinte, în relația școlară. Ideea principală este aceea că relațiile pozitive dintre copii și profesori determină sentimente de siguranță la copii, securitatea emoțională fiind considerată premisa esențială pentru explorarea mediului de către copil. Astfel, o atitudine caldă și protectivă, de susținere a elevului, îl va ajuta pe acesta să gestioneze cu succes cerințele școlii și îi va stimula comportamentele de învățare. Aspectele pe care le are în vedere această abordare sunt:
- apropierea – nivelul de căldură și de apropiere
- conflictul – interacțiunile discordante (nepotrivite) și coercitive (care are dreptul/puterea de a constrânge)
- dependența – comportamentele dependente ale copilului.
Finalizând trecerea noastră prin relația ce ar trebui sa existe între profesori și elevi putem observa că trebuie să existe înțelegere față de ambele părți și că aceștia sunt interdependenți. Daca elevul nu ar mai avea setea de cunoaștere și înțelegere, iar profesorul nu ar mai avea aceeași satisfacție de a vedea sclipirea din ochi a unor copii, nu s-ar mai putea numi „elev” și „profesor”.